Oktobra obeležujemo Evropski mesec kibervarnosti. Mednarodna pobuda je združila vse članice EU v aktivnostih ozaveščanja državljanov o spletnih nevarnostih, še posebej o ribarjenju za podatki oz. phishing prevari, ki predstavlja globalni varnostni izziv. V Sloveniji bodo letos v središču starejši uporabniki in njihove digitalne veščine. Ob pričetku kampanje sta Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT in Ministrstvo za digitalno preobrazbo na skupni tiskovni konferenci predstavila izzive, s katerimi se soočajo starejši uporabniki interneta in tudi pomoč, ki jim je na voljo.
Po besedah vodje odzivnega centra SI-CERT Gorazda Božiča v zadnjih dveh letih zaznavajo več kot 30-odstoten porast phishing prevar oz. ribarjenja za podatki, kjer je najučinkovitejša zaščita ravno ozaveščenost in informiranost uporabnikov. »Opažamo, da še posebej starejši uporabniki bolj zaupajo pošiljateljem, ki pod krinko bank, logističnih podjetij ali celo javnih institucij (npr. FURS) zahtevajo vnos gesel in drugih podatkov. Izpostavljamo tudi druge spletne goljufije, npr. lažni krediti, ljubezenske prevare, kjer prav tako vidimo pogostejše zlorabe ravno med starejšo populacijo, ter zavajajoče oglaševanje nepreverjenih ponudnikov zdravil, prehranskih dopolnil in medicinskih pripomočkov. Vse opisane prevare imajo skupno lastnost – manipulirajo s čustvi, proti čemer se ne moremo boriti s programskimi rešitvami, ampak moramo naučiti uporabnike, kako prepoznajo glavne pristope spletnih goljufov,« je povzel Božič.
Obenem tudi na Ministrstvu za digitalno preobrazbo s konkretnimi rešitvami krepijo digitalne veščine starejših, tudi prek projekta Mobilni heroji. Kot je izpostavila ministrica dr. Emilija Stojmenova Duh: »Digitalne tehnologije vplivajo na kvaliteto našega vsakdanjega življenja, za kar pa potrebujemo digitalne veščine. Po podatkih raziskav, je delež uporabnikov brez digitalnih kompetenc največji v starostni skupni 65-74 let, medtem ko podobne analize v starostni skupini nad 75 let niso bile opravljene. Velike razlike nastajajo tudi med ruralnim in urbanim okoljem. V ta namen smo pripravili projekt Mobilni heroji, ki ga v sodelovanju z Ministrstvom za digitalno preobrazbo izvajata Ljudska univerza Velenje in Simbioza. Projekt z lokalnim delovanjem pripomore k digitalnemu opismenjevanju državljanov in državljank po vsej državi.«
V sklopu programa ozaveščanja Varni na internetu, ki ga izvajajo na odzivnem centru SI-CERT, so ob letošnjem mesecu kibervarnosti pripravili izobraževalna gradiva za izvajalce računalniških usposabljanj. Ravno ti so ključen člen v procesu krepitve digitalnih veščin starejših, saj jim podajo pomembno znanje, predvsem pa jih opogumijo, da postanejo aktivni uporabniki sodobnih digitalnih storitev. Obenem pa tudi sami potrebujejo strokoven vir informacij in vpogled v aktualno dogajanje na področju kibernetske varnosti.
Na portalu Varni na internetu so na voljo gradiva za izvedbo štirih tematskih delavnic: kako prepoznati spletno goljufijo, kako preveriti spletno trgovino, varna raba pametnih telefonov in zaščita elektronske pošte.
Za vsako tematsko učno uro so izvajalcem na razpolago video predavanje, prosojnice s podrobnimi usmeritvami in priročnik ABC varnosti na spletu, ki pojasnjuje način komunikacije spletnih goljufov.
Slika 1: Vse za izvedbo delavnice – video, prosojnice in priročnik ABC varnosti na spletu
V sklopu kampanje Evropski mesec kibervarnosti bodo starejše nagovarjali tudi z videi na zaslonih v mestnih avtobusih v Ljubljani, Mariboru in Celju, v več kot 200 nakupovalnih središčih in v središču Ljubljane. Kratke animacije bodo opozarjale na štiri trenutno najpogostejše prevare – ribarjenje za podatki prek SMS in elektronskih sporočil, poskus kripto investicijske prevare in lažne nagradne igre. Osrednje sporočilo se glasi »Naj vas ne bo strah ali sram prositi za pomoč!«, saj kot izpostavljajo na SI-CERT, vas lahko en telefonski klic reši velikih težav. Če prejmete neznano SMS ali elektronsko sporočilo, ki se predstavlja kot banka, dostavno podjetje, telekomunikacijsko podjetje, celo FURS ali policija, se ustavite. Raje pokličite in preverite, ali je sporočilo res prišlo od tega pošiljatelja, o tovrstnih prevarah zelo ažurno opozarjajo tudi na portalu www.varninainternetu.si.
01 479 88 00
(delavniki, 8:00–16:00)